Sunday, 2 August 2009

Menjelang 75 Tahun A. Samad Said

Semasa Dialog Sasterawan Negara: Datuk A. Samad Said di Kompleks PKNS Shah Alam pada 2 Ogos 2009, Pak Samad memberitahu para hadirin bahawa Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan mengadakan Majlis Penghargaan “Menjelang 75 Tahun A. Samad Said” pada 8 Ogos 2009, pukul 8:00 malam, bertempat di Auditorium DBP.

“Saya secara peribadi mengundang anda semua hadir ke majlis yang diadakan bagi meraikan saya. Datanglah beramai-ramai. Ini bukan demonstrasi tetapi datanglah sebagai tanda sokongan kepada saya dan para pengarang sastera,” kata beliau.

Menurut maklumat di laman sesawang Wira Bukit, buku Fansuri’s Love dan Ballad of the Lost Map (terjemahan Cinta Fansuri dan Balada Hilang Peta) akan turut dilancarkan oleh Pengarah Urusan ITNM, Encik Mohd Khair Ngadiron dan Ketua Pengarah DBP, Dato’ Termuzi Abdul Aziz.

“Bapak harap Uthaya dan anggota Kavyan juga hadir sama, walaupun hubungan Uthaya dengan DBP tidak begitu mesra,” tambah Pak Samad.

Lalu, saya memberi jaminan kepada Pak Samad bahawa saya akan hadir ke majlis berkenaan sebagai turut meraikan Pak Samad yang juga merupakan Penasihat Agung Kavyan sejak 2003.

1 comment:

  1. Suatu pengalaman yang sungguh bermakna bagi saya semasa menghadiri Dialog Sasterawan Negara: Datuk A. Samad Said di Kompleks PKNS Shah Alam pada 2 Ogos 2009. Pak Samad dengan gaya bahasanya yang tersendiri menjawab hampir kesemua soalan yang diajukan kepadanya, baik yang “panas” atau pun yang “sejuk”.

    Saat yang paling menggembirakan saya adalah apabila Pak Samad menjawab kedua-dua soalan saya dengan penuh cermat dan mendalam. Sama sekali tidak disangka di mana soalan saya adalah soalan sulung diajukan kepada Pak Samad.

    Sebenarnya, saya amat kagum dengan pendirian Pak Samad. Beliau amat berpegang teguh dan mempercayai bahawa Bahasa Malaysia boleh diguna pakai dalam pelbagai jenis bidang termasuk yang berbentuk ilmiah seperti dalam pengajaran matapelajaran ilmu Sains dan ilmu Hisab.

    Walaupun saya berasa agak ragu (bukannya tidak percaya) dengan pendirian Pak Samad tersebut, namun saya kagum dengan semangat kesetiaan beliau terhadap Bahasa Malaysia. Kita sebagai rakyat Malaysia perlu menghalusi secara mendalam semangat dan kepercayaan Pak Samad terhadap Bahasa Malaysia, iaitu “Bahasa Kebangsaan” tanah air kita yang kita cintai.

    N.Thiru

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!