2 Aug 2009

Menjelang 75 Tahun A. Samad Said

Semasa Dialog Sasterawan Negara: Datuk A. Samad Said di Kompleks PKNS Shah Alam pada 2 Ogos 2009, Pak Samad memberitahu para hadirin bahawa Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan mengadakan Majlis Penghargaan “Menjelang 75 Tahun A. Samad Said” pada 8 Ogos 2009, pukul 8:00 malam, bertempat di Auditorium DBP.

“Saya secara peribadi mengundang anda semua hadir ke majlis yang diadakan bagi meraikan saya. Datanglah beramai-ramai. Ini bukan demonstrasi tetapi datanglah sebagai tanda sokongan kepada saya dan para pengarang sastera,” kata beliau.

Menurut maklumat di laman sesawang Wira Bukit, buku Fansuri’s Love dan Ballad of the Lost Map (terjemahan Cinta Fansuri dan Balada Hilang Peta) akan turut dilancarkan oleh Pengarah Urusan ITNM, Encik Mohd Khair Ngadiron dan Ketua Pengarah DBP, Dato’ Termuzi Abdul Aziz.

“Bapak harap Uthaya dan anggota Kavyan juga hadir sama, walaupun hubungan Uthaya dengan DBP tidak begitu mesra,” tambah Pak Samad.

Lalu, saya memberi jaminan kepada Pak Samad bahawa saya akan hadir ke majlis berkenaan sebagai turut meraikan Pak Samad yang juga merupakan Penasihat Agung Kavyan sejak 2003.