Monday, 18 May 2009

Trivia Kathakali: Nama Watak

Saya kini masih dalam proses membaca pruf Kathakali: Kumpulan Cerpen Bahasa Malaysia. Walaupun saya sendiri yang menaip dan melakukan reka letak, proses bacaan pruf masih suatu proses yang penting – dan menarik!

Sebagai pembaca pruf, saya meneliti setiap ejaan, perkataan, huruf dan tanda baca.

Proses yang sudah dilalui sebelum ini adalah: pengarang, penilai, penyunting, pengkritik, pembaca dan penerbit.

Suatu perkara menarik yang saya perhatikan semasa membaca pruf cerpen-cerpen yang terkandung dalam Kathakali adalah bahawa kebanyakan nama yang diberi pada watak (watak utama dan watak sampingan) adalah nama bekas pelajar-pelajar saya di beberapa kolej swasta.

Jadi, bagi saudara yang pernah mengenali saya sebagai “Sir” di IPTS, cuba cari kalau-kalau nama saudara ada dalam buku Kathakali apabila terbit nanti!

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!