11 Apr 2009

Tokoh Muda Politik Kaum India

Pada pukul 7:50 malam, 10 April 2009, saya menerima SMS ringkas bertulis “TQ Sir” daripada Senator T. Murugiah.

Pada petang 9 April 2009, saya telah mengirim SMS serba ringkas bertulis “Tahniah!” kepada beliau berikutan pelantikan semula sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri di bawah “Kabinet Satu Malaysia” yang diterajui YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Saya turut mengirim SMS yang sama kepada Senator A. Kohilan Pillay yang dilantik Timbalan Menteri di Kementerian Luar.

Terus-terang, saya tidak mengenali Senator T. Murugiah secara peribadi; sebagaimana Senator A. Kohilan Pillay yang pernah saya temubual melalui telefon bagi program khas Deepavali di Bernama Radio24 pada Oktober 2008.

Saya juga sentiasa bersikap apolitikal kerana tidak mahu terikat dengan ideologi mana-mana parti politik.

Bagaimanapun, Senator T. Murugiah dan Senator A. Kohilan Pillay merupakan antara ahli politik muda kaum India yang saya berusaha untuk ikuti perkembangan mereka.

Ahli politik muda dari MIC yang menarik perhatian saya pada masa kini ialah T. Mohan, Ketua Pemuda Kebangsaan.

Saya menghormati mereka bertiga bukan berdasarkan parti politik yang mereka wakili tetapi atas semangat, citra dan aspirasi generasi muda Bangsa Malaysia yang dapat saya kesan pada penampilan diri dan pemikiran mereka.

Saya telah meminta bantuan Hemantha Kumar dan Gopal Singam untuk mengatur pertemuan dengan ketiga-tiga tokoh berkenaan dalam masa terdekat.

Sebarang hasil pertemuan akan saya laporkan di blog ini dari semasa ke semasa.

* Apakah kekaguman dan harapan itu kekal lama? ... MUNGKIN ADA JAWAPAN DI SINI