24 Mar 2009

Mengubah Alpa (Bahagian 2)

Kami yang lain memandang ke arah rakan kami yang mengeluarkan pandangan itu semasa kami mengadakan mesyuarat di sebuah pondok buruk di tepi sekolah.

Pada mulanya, kami mahu mengadakan pertemuan di sekolah rendah itu sendiri. Akan tetapi, Cikgu Siva nampaknya sudah mengatur satu mesyuarat bersama-sama Abang Ravi dan sekumpulan pemuda lain dari estet kami.

“Maksud kamu?” Salah seorang daripada kami bertanya apabila tiada penjelasan lanjut diberikan oleh rakan yang bercakap tadi.

“Mungkin para pengarang secara sengaja tidak memaparkan secara mendalam watak dan perwatakan kita sebagai murid sekolah Tamil kerana memang niat pengarang untuk menghantar mesej kepada khalayak pembaca bahawa kita semua sesungguhnya merupakan golongan yang dilupakan.”

Kami yang lain terdiam seketika sambil cuba mengingat sebanyak mungkin karya – Bahasa Tamil, Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia – yang mengangkat tema kemunduran, kelemahan, kekurangan dan masalah murid di estet dan ladang.

Memang ada banyak karya seumpama itu. Para pengarang dengan penuh sentimen, penuh emosi dan penuh tanggungjawab berusaha gigih memaparkan segala permasalahan yang wujud di sekolah-sekolah Tamil; khususnya di estet dan ladang.

“Akan tetapi,” kata seorang kanak-kanak dalam kalangan kami, “rata-rata penulis ketara memperkatakan mengenai golongan guru, guru besar, majikan, ibu bapa, kerani estet dan pemimpin politik semata-mata.”

“Benar,” sampuk seorang lagi rakan yang menghadiri mesyuarat sulung kami. “Kita yang sebenarnya menjadi watak utama dalam karya-karya itu hanya menjadi watak-watak sampingan yang tidak berperanan. Kita hanya menjadi pemerhati yang tidak diberikan suara. Malah, dijadikan watak yang tidak bernyawa!”

[BERSAMBUNG ESOK]