[Baca – BAHAGIAN TIGA]
Saya memastikan hanya orang yang sudah membaca esei “Kolonialisme dan Etnosentrisme: Suatu
Retrospeksi Penulis India Malaysia” (Dewan
Sastera, April 2017) terlibat dalam proses pengumpulan data menerusi borang
soal selidik.
8. Sudahkah anda membaca esei tulisan Raja Rajeswari di majalah Dewan Sastera, April 2017?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sudah
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Belum
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sudah
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Belum
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Memandangkan kesemua 120 responden pelbagai kaum ini sudah
membaca esei berkenaan, maka bolehlah reaksi mereka diambil kira sebagai data
yang sesuai untuk dianalisis secara
akademik dan sistematik dengan memanfaatkan Teori Penerimaan (Reception Theory) dan pendekatan aberrant decoding.
9. Apakah perasaan anda apabila membaca tajuk esei berkenaan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Gembira
|
5
|
11
|
6
|
7
|
Bangga
|
6
|
3
|
5
|
3
|
Teruja
|
4
|
1
|
4
|
5
|
Sedih
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Marah
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kecewa
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bingung
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Neutral
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Gembira
|
6
|
3
|
5
|
6
|
Bangga
|
4
|
6
|
5
|
3
|
Teruja
|
5
|
6
|
5
|
6
|
Sedih
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Marah
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kecewa
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bingung
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Neutral
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Amat jelas bahawa kesemua responden memiliki reaksi yang sangat
positif (“Gembira”, “Bangga”, “Teruja”) apabila membaca tajuk esei, iaitu “Kolonialisme dan
Etnosentrisme: Suatu Retrospeksi Penulis India Malaysia”. Hal ini
menunjukkan bahawa khalayak pelbagai kaum (penulis dan pembaca) mahu membaca
esei-esei yang memperkatakan mengenai penulis kaum India.
Bagaimanapun,
apakah reaksi positif itu kekal setelah para responden habis membaca esei
berkenaan?
10. Apakah perasaan anda apabila selesai membaca keseluruhan esei?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Gembira
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bangga
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Teruja
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sedih
|
3
|
5
|
4
|
3
|
Marah
|
4
|
6
|
4
|
5
|
Kecewa
|
6
|
4
|
4
|
2
|
Bingung
|
2
|
0
|
3
|
5
|
Neutral
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Gembira
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bangga
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Teruja
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sedih
|
6
|
6
|
3
|
5
|
Marah
|
5
|
3
|
5
|
5
|
Kecewa
|
0
|
6
|
3
|
2
|
Bingung
|
4
|
0
|
4
|
3
|
Neutral
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Amat memeranjatkan kerana kesemua (120) responden yang
meluahkan perasaan “Gembira”, “Bangga” dan “Teruja” membaca tajuk esei
berkenaan, tidak lagi berkongsi perasaan positif itu apabila selesai membaca
esei tulisan Raja Rajeswari!
Tidak ada seorang pun responden memilih “Neutral” iaitu
tidak merasai apa-apa perubahan emosi selepas membaca esei itu.
Raja Rajeswari Seetha Raman |
Reaksi bernada negatif yang diluahkan oleh 120 responden
adalah “Sedih” (15 penulis, 20 pembaca), “Marah” (19 penulis, 18 pembaca),
“Kecewa” (16 penulis, 11 pembaca), dan “Bingung” (10 penulis, 11 pembaca).
Amat jelas bahawa kesemua responden mengalami perubahan
perasaan/emosi daripada yang positif kepada yang negatif selepas selesai
membaca esei tulisan Raja Rajeswari.
Seterusnya, saya berusaha mendapatkan maklumat para
responden mengenai Raja Rajeswari sendiri sebagai seorang penulis. Harus
dinyatakan bahawa saya membimbing serta membuka laluan kepadanya untuk muncul
sebagai penulis selepas dia menghubungi saya pada tahun 1998. [Rujuk – Tiga esei awal Raja Rajeswari]
11. Apakah tanggapan anda terhadap Raja Rajeswari sebelum membaca esei berkenaan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Berwibawa
|
4
|
3
|
3
|
4
|
Berbakat
|
5
|
4
|
3
|
3
|
Berilmu
|
1
|
0
|
4
|
3
|
Beretika
|
2
|
4
|
3
|
2
|
Berkaliber
|
3
|
4
|
2
|
3
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Berwibawa
|
5
|
4
|
4
|
4
|
Berbakat
|
5
|
5
|
4
|
3
|
Berilmu
|
5
|
2
|
3
|
1
|
Beretika
|
0
|
0
|
3
|
3
|
Berkaliber
|
0
|
4
|
1
|
4
|
Sebagai individu yang telah membantu “melahirkan” Raja
Rajeswari sebagai seorang penulis, saya berasa bangga meneliti jawapan-jawapan
yang dipilih oleh para responden.
Walaupun pilihan yang diberikan semuanya bernada positif
(“Berwibawa”, “Berbakat”, “Berilmu”, “Beretika” dan “Berkaliber”), semua
responden tetap membuat pilihan.
Hal ini tidak berlaku bagi soalan seterusnya (Soalan 12) dalam borang soal selidik.
12. Apakah tanggapan anda terhadap Raja Rajeswari selepas membaca esei berkenaan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Berwibawa
|
1
|
0
|
0
|
0
|
Berbakat
|
0
|
1
|
0
|
0
|
Berilmu
|
2
|
0
|
1
|
2
|
Beretika
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Berkaliber
|
0
|
0
|
1
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Berwibawa
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Berbakat
|
2
|
1
|
1
|
2
|
Berilmu
|
2
|
1
|
1
|
1
|
Beretika
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Berkaliber
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Amat jelas reaksi yang berbeza diberikan apabila responden
diminta mengemukakan tanggapan mereka terhadap Raja Rajeswari selepas membaca
esei yang menjadi topik perbincangan.
Hanya 8 daripada 60 penulis, serta 11 daripada 60 pembaca
memberikan jawapan bagi soalan ini. Baki 101
responden (52 penulis dan 49 pembaca) tidak memberikan sebarang jawapan!
Apabila saya menghubungi mereka semula, reaksi yang
diberikan adalah bahawa pilihan jawapan yang disediakan (“Berwibawa”,
“Berbakat”, “Berilmu”, “Beretika” dan “Berkaliber”) tidak mewakili jawapan yang
menjadi pilihan mereka.
Dari segi ini, saya akui bahawa ada kelemahan pada borang
soal selidik yang diedarkan kerana semua pilihan jawapan yang diberikan bagi Soalan 11 dan Soalan 12 bernada positif. Tidak ada pilihan “negatif” disediakan.
Anehnya, para responden – kesemua 120 orang – tidak
menghadapi masalah memilih jawapan (reaksi) bagi Soalan 11, tetapi 101 orang memilih untuk tidak menjawab Soalan 12 dengan alasan tiada jawapan yang
mewakili reaksi mereka.
Maknanya, jawapan “Berwibawa”, “Beretika” dan “Berkaliber”
tidak mewakili reaksi 101 daripada 120 responden. Begitu juga, “Berbakat” dan
“Berilmu” hanya mewakili reaksi 17 responden selepas mereka membaca esei
tulisan Raja Rajeswari di majalah Dewan
Sastera (April 2017).
Penelitian terhadap soalan-soalan seterusnya dalam borang
soal selidik mungkin boleh membantu kita untuk memahami mengapa perubahan
sikap/reaksi itu berlaku dalam kalangan responden. [BERSAMBUNG – BAHAGIAN LIMA]