Baru-baru ini, seorang sahabat menceritakan
bahawa pada setiap kali musim perayaan, bapa saudaranya yang tinggal di
Buntong, Ipoh akan membeli pelbagai keropok, kacang dan muruku dari kedai-kedai
berhampiran rumahnya di Kampung Kacang Putih.
Bagaimanapun, saudara-mara dan tetamu yang
berkunjung ke rumah sedikit was-was untuk menjamah juadah yang dihidangkan itu
dengan alasan bahawa produk makanan itu dihasilkan oleh pengusaha kaum India
beragama Hindu.
Saya percaya bahawa kebimbangan dan
perasaan was-was yang dialami sekitar awal tahun 1990-an sudah tidak berasas
kerana kebanyakan pengusaha di Kampung Kacang Putih sudah memiliki sijil
pengesahan Halal yang dikeluarkan sama ada oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(Jakim) atau Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN).
Pada 15 Disember 2012, saya berpeluang
mengunjungi sebuah kedai dan kilang produk keropok, kacang dan muruku di
kawasan tersebut. Kunjungan saya adalah sebagai menemani Neelakanthan Munisamy dan Murugan Alimuthu, dua peserta Bengkel Penulisan Makalah Budaya
anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada 19 Mei lalu.
Neelakanthan membuat wawancara sementara
saya menjadi pembantu dan jurufoto bersama-sama Murugan. Pengalaman itu
membantu saya mendapatkan pelbagai maklumat mengenai industri “kacang putih”
yang terkenal di situ.
Saya tidak melepaskan peluang menumpang
mendengar maklumat yang dikongsikan oleh Sathis
Kumar, 22 tahun, yang ditemui di DNS Kacang Putih Sdn Bhd. Katanya,
perniagaan kacang putih ini dimulakan oleh moyangnya di India. Kemudian,
datuknya datang ke Malaya dan meneruskan perniagaan menggunakan basikal.
Seterusnya, bapanya menggunakan motosikal untuk menjual kacang putih di sekitar
Ipoh.
Rumah mereka di Kampung Kacang Putih
dijadikan kilang dan kedai menjual produk makanan sejak 1997. Kilang utama pula
terletak di Taman Perindustrian Candan Raya, Menglembu dan dirasmikan oleh
Datuk Bandar Ipoh pada 30 Jun 2012. Sathis yang merupakan generasi keempat,
kini sudah bersedia untuk meneruskan tradisi perniagaan yang diwarisi daripada
moyangnya.
Semasa kunjungan ke kedai di Kampung Kacang
Putih, saya perhatikan bahawa perniagaan memang pesat membangun. Lori dan van yang
memaparkan frasa “Kacang Putih Ipoh Mari” kelihatan di luar kedai. Pembeli
pelbagai kaum dan agama dari jauh dan dekat datang bertali-arus sepanjang kami
bertiga berada di sana.
Masih ada rasa was-was
Memandangkan Neelakanthan sedang dalam
proses menulis sebuah makalah berdasarkan kunjungan dan wawancara yang
dilakukan, tidak wajar untuk saya menulis lebih lanjut mengenai industri kacang
putih berkenaan.
Bagaimanapun, saya lebih tertarik untuk
melihat dari sudut Halal kerana masih ada perasaan was-was dalam kalangan
pengguna apabila produk makanan dihasilkan oleh pengusaha kaum India beragama
Hindu.
Saya perhatikan bahawa logo Halal terpapar
pada van, lori, kedai dan plastik pembungkus makanan di kedai yang dikunjungi.
Sathis memaklumkan bahawa sijil pengesahan Halal itu diperoleh pada tahun 2000.
Sekali gus membuatkan pengguna beragama Islam semakin yakin untuk membeli
produk makanan keluaran syarikat itu tanpa was-was.
Saya membuat rujukan di portal rasmi Halal
Malaysia untuk mendapatkan sedikit maklumat tambahan. Jelaslah bahawa “halal”
berasal daripada perkataan Bahasa Arab yang bermaksud “dibenarkan atau
dibolehkan oleh Hukum Syarak”.
Portal rasmi yang dilayari menjelaskan
bahawa “Hukum Syarak bermakna undang-undang Islam dalam Mazhab Syafi’e atau
undang-undang dalam mana-mana suatu Mazhab Maliki, Hambali atau Hanafi yang
telah dipersetujui oleh Yang di-Pertuan Agong untuk dikuatkuasakan dalam
Wilayah Persekutuan atau oleh Raja bagi mana-mana negeri untuk dikuatkuasakan
dalam negeri itu”.
Takrif “halal” ada dijelaskan secara
terperinci dalam Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan “Halal”)
1975 dan boleh dirujuk di portal rasmi Halal Malaysia.
Sekiranya diperhatikan, memang lebih banyak
syarikat/pengusaha produk daripada kalangan “Bukan Islam” mendapat sijil
pengesahan Halal berbanding pengusaha/syarikat milik orang Islam. Perkara ini
mungkin (ulang: mungkin) berlaku kerana pengusaha beragama Islam merasakan
bahawa tidak timbul keperluan khusus untuk mereka memohon sijil itu
memandangkan mereka beragama Islam; sekali gus produk mereka secara automatik dianggap
memenuhi hukum syarak.
Portal Halal Malaysia menjelaskan bahawa
bermula tahun 1974, Pusat Penyelidikan, Bahagian Hal Ehwal Islam di Jabatan
Perdana Menteri diberi tugas mengeluarkan sijil pengesahan Halal. Pemberian
logo “Halal” pula dimulakan pada 1994.
Syarat “halal” tidak membebankan
Antara September 1998 dan September 2002,
pemeriksaan halal dilakukan oleh sebuah syarikat yang dilantik oleh kerajaan;
sebelum diserahkan sepenuhnya kepada Jakim melalui Bahagian Kajian Makanan dan
Barangan Gunaan Islam.
Bahagian Hub Halal diperkenalkan pada
November 2005 tetapi bermula April 2008, pengurusan “Halal” diambil alih oleh
Halal Industry Development Corporation. Terkini, pada Julai 2009, Kabinet
memutuskan bahawa urusan “Halal” bagi produk dalam dan luar negara diuruskan
sepenuhnya oleh Jakim.
Di tengah-tengah pelbagai perubahan baton seperti
inilah pengusaha makanan daripada kalangan “Bukan Islam” terus berusaha
memenuhi setiap syarat dan hukum syarak yang perlu dipatuhi. Semuanya demi
memastikan produk yang dihasilkan adalah sesuai bagi semua kaum dan agama di
Malaysia.
Bagi DNS Kacang Putih Sdn Bhd, mereka
menghasilkan kacang, keropok, muruku dan manisan menggunakan barangan yang
disahkan halal. Proses pembuatan juga memenuhi hukum syarak sebagaimana
ditetapkan oleh Jakim.
Bagi Sathis, tugas mematuhi segala syarat
ini tidak dilihat sebagai membebankan. Sebaliknya, pemuda ini yang terlibat
dalam kerja-kerja membantu perniagaan bapanya sejak sekolah rendah melihat
kesemuanya sebagai salah satu “panduan” yang membantu memastikan produk yang
dihasilkan adalah selamat, sesuai, bermutu dan boleh dinikmati oleh semua orang
tanpa was-was.
Satu-satunya perkara yang dikesali oleh
Sathis adalah bahawa golongan muda tempatan kurang berminat untuk terlibat
dalam industri makanan “kacang putih” seperti yang diusahakan oleh keluarganya
sejak empat generasi lalu.
“Ramai yang menganggap kerja ini kurang
menarik. Akhirnya, kami terpaksa menggunakan khidmat pekerja luar negara.
Maknanya, mereka ini akan lebih tahu hukum syarak dalam penyediaan makanan
halal berbanding pemuda-pemudi tempatan yang lebih gemar memilih pekerjaan
lain,” katanya dengan nada kesal.
Apa pun, melihat pada jumlah pembeli pelbagai kaum dan agama yang
mengunjungi kedai Sathis, saya yakin bahawa perasaan was-was seperti yang
diceritakan oleh sahabat saya sudah tidak berasas.
[Uthaya
Sankar SB sering mengendalikan bengkel penulisan cerpen dan makalah anjuran
Kumpulan Sasterawan Kavyan. Makalah ini ditulis pada 21 Disember 2012 dan
disiarkan di Free Malaysia Today pada 24 Disember 2012.
© Uthaya Sankar SB
2012. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]