31 Dec 2009

Ruth Rendell

“Uthaya Sankar SB has a date with Ruth Rendell at 9:00 pm.”
.

Pada petang 30 Disember 2009, jalan sesak seperti selalu semasa saya memandu pulang dari RTM ke Shah Alam.

.

Maka, saya memutuskan untuk pergi ke Amcorp Mall di Petaling Jaya. Di sana, saya ke sebuah kedai buku yang menjual buku-buku baru pada harga yang memang amat murah.

.

Selepas meneliti koleksi yang ditawarkan, saya memutuskan untuk membeli Collected Stories 2 (2008) oleh Ruth Rendell.

.

Saya pernah mendengar nama itu serta melihat begitu banyak novel karyanya di kedai-kedai buku. Bagaimanapun, sebelum ini, tidak terbuka pula hati saya untuk membaca karya-karya beliau.

.

Sebaliknya, kumpulan cerpen Collected Stories 2 terus menarik perhatian saya. Malah, saya tidak sabar-sabar untuk membacanya.

.

Maka, saya membacanya bermula pukul 9:00 malam; sebagaimana saya nyatakan pada ruangan status di Facebook.

.

Lima buah cerpen yang sempat saya baca membuatkan saya tertanya-tanya: Mengapa saya tidak membaca karya-karya Ruth Rendell lebih awal?

.

Namun, saya percaya bahawa belum terlewat untuk saya memesrai karya-karya pengarang ini.

.

Dari segi kemampuan menggunakan teknik plot di luar jangkaan – twist – saya meletakkan Ruth Rendell sebaris dengan Jeffery Deaver, Jeffrey Archer dan Roald Dahl.