Tuesday, 30 December 2008

Mengubah Teks

Pada sebelah malam 29 Disember 2008 (Isnin), saya selesai membaca novel Lost in a Good Book karya Jasper Fforde (2002).
.
Suatu konsep menarik yang saya perhatikan dalam novel berkenaan - sebagaimana dalam novel sulung Jasper Fforde, The Eyre Affair (2001) - adalah "bookjumping" iaitu kemampuan watak Thursday Next untuk "melompat" dari sebuah buku/teks dan masuk ke dalam buku yang lain.
.
Saya terus teringat akan cerpen berjudul "Mengubah Teks" yang saya muatkan dalam kumpulan cerpen Siru Kambam (1996).
.
Konsep yang dibawakan hampir sama. Namun, mujurlah cerpen "Mengubah Teks" pertama kali disiarkan di Mingguan Malaysia pada tahun 1995. Kalau tidak, tidak mustahil saya dianggap menciplak karya Jasper Fforde!
.
Cerpen "Mengubah Teks" berkisar tentang watak "Aku" yang tiba-tiba mendapati dirinya berada di dalam buku-buku yang dibacanya.
.
Atau mungkinkah sudah tidak mustahil untuk seseorang menciplak sebuah karya yang hanya dihasilkan kemudian? Segalanya mungkin dalam dunia Faksyen dan Jasper Fforde!

2 comments:

  1. Pak Cik
    ada karya baharu ke? Moh berkarya terus!

    ReplyDelete
  2. Mak Cik,

    Belum ada karya baru yang mahu saya kirim ke media cetak pada masa kini.

    Sibuk menguruskan acara Kavyan 2009; membaca buku; dan mempromosi Kelab Membaca Sinar Pintar.

    Juga, menumpukan pada usaha mempromosi dan menjual Rudra Avatara.

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!