[BACA – BAHAGIAN SATU] Soalan seterusnya dalam
borang soal selidik yang diedarkan kepada 120 individu pelbagai kaum adalah
berkaitan tema dalam karya-karya yang dihasilkan oleh Raja Rajeswari Seetha Raman.
5. Apakah tema kebanyakan karya Raja Rajeswari yang pernah anda baca?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Budaya India/Hindu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Budaya Melayu/Islam
|
3
|
6
|
3
|
5
|
Bahasa
|
5
|
4
|
2
|
1
|
Alam Sekitar
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kemanusiaan
|
4
|
0
|
0
|
0
|
Sastera
|
3
|
1
|
2
|
2
|
Tidak Tahu
|
0
|
4
|
8
|
7
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Budaya India/Hindu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Budaya Melayu/Islam
|
6
|
7
|
4
|
7
|
Bahasa
|
3
|
1
|
0
|
1
|
Alam Sekitar
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kemanusiaan
|
1
|
1
|
1
|
2
|
Sastera
|
2
|
1
|
0
|
1
|
Tidak Tahu
|
3
|
5
|
10
|
4
|
Hasil maklum balas yang diterima, kesemua 120 responden menyedari
bahawa karya-karya Raja Rajeswari yang pernah mereka baca tidak ada kaitan
dengan tema budaya India atau Hindu. Tema yang paling menonjol, pada pandangan
responden, adalah budaya Melayu dan Islam. Sejumlah 17 penulis dan 24 pembaca
menyedari hal ini.
Data ini tidaklah memeranjatkan kerana Raja Rajeswari memang
terkenal sebagai penulis yang gemar menulis sajak-sajak bertema Islam. Malah,
wanita ini mengaku: “Semasa saya menulis, saya anggap diri saya sebagai seorang
penulis Islam.” – baca di sini.
Terdapat responden yang mencatatkan kononnya Raja Rajeswari
pernah membuat pengakuan dalam satu sesi perkongsian pengalaman bahawasanya
sejak menjadi pengikut seorang individu yang dikenali sebagai “Datuk Seri Guruji”, maka dia mendapat
banyak ilham dan idea menulis sajak bertema Islamik secara prolifik.
Raja Rajeswari juga mengaku turut mengkaji al-Quran untuk dijadikan rujukan dalam
penulisan ilmiah dan kritikan terhadap hasil karya – baca di sini.
Ada juga responden yang menyatakan bahawa tulisan Raja
Rajeswari menyentuh soal bahasa Melayu (17 orang), sastera (12 orang) dan
kemanusiaan (9 orang).
Pada masa sama, berdasarkan data yang dikumpul menerusi
borang soal selidik, 19 penulis dan 22 pembaca yang pernah membaca karya-karya
Raja Rajeswari “tidak tahu” apakah tema yang sering diangkat penulis berkenaan.
6. Adakah anda meminati
karya-karya yang dihasilkan oleh Raja Rajeswari?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Meminati
|
3
|
0
|
1
|
0
|
Minat Secara Sederhana
|
5
|
3
|
0
|
0
|
Kurang Meminati
|
7
|
9
|
7
|
9
|
Tidak Meminati
|
0
|
3
|
7
|
6
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Meminati
|
1
|
0
|
0
|
0
|
Minat Secara Sederhana
|
2
|
1
|
2
|
2
|
Kurang Meminati
|
6
|
10
|
9
|
8
|
Tidak Meminati
|
6
|
4
|
4
|
5
|
Jawapan yang diberikan oleh para responden bagi pertanyaan
ini amat memeranjatkan. Walaupun kebanyakan responden mengaku pernah membaca
sajak dan esei tulisan Raja Rajeswari (rujuk Soalan 2 dan Soalan 4),
mereka “kurang meminati” hasil tulisannya.
Data yang dikumpul daripada 120 responden menunjukkan 5
orang “sangat meminati” dan 15 orang “minat secara sederhana”. Sejumlah 32
penulis dan 33 pembaca mengaku “kurang meminati”, sementara 16 penulis dan 19
pembaca “tidak meminati” hasil tulisan Raja Rajeswari.
Dari sudut Reception Theory dan pendekatan aberrant
decoding, situasi ini juga kemungkinan besar mempengaruhi reaksi dan
penerimaan responden pelbagai kaum pada bahagian kedua borang soal selidik,
iaitu berkaitan esei “Kolonialisme dan Etnosentrisme: Suatu Retrospeksi Penulis India Malaysia”
yang menjadi topik perbincangan.
7. Pernahkah anda bertemu
Raja Rajeswari?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Selalu
|
3
|
0
|
1
|
0
|
Kadang-kadang
|
8
|
6
|
5
|
4
|
Tidak Pernah
|
4
|
9
|
9
|
11
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Selalu
|
1
|
0
|
1
|
0
|
Kadang-kadang
|
3
|
0
|
2
|
0
|
Tidak Pernah
|
11
|
15
|
12
|
15
|
Daripada 120 responden yang mengisi borang soal selidik, 4
penulis dan 2 pembaca mengaku “selalu” bertemu Raja Rajeswari. Sejumlah 23
penulis dan 5 pembaca “kadang-kadang” berpeluang bertemu wanita itu. Manakala
seramai 33 penulis dan 53 pembaca mengaku “tidak pernah” bertemu dengannya.
Dalam kalangan penulis kaum India, 6 orang mengaku
“kadang-kadang” bertemu Raja Rajeswari, manakala baki 9 orang mengesahkan
“tidak pernah” bertemu dengannya. Kesemua 15 pembaca mengatakan bahawa mereka
“tidak pernah” bertemu wanita berkenaan.
Maklumat yang diberikan para responden memberikan gambaran
umum mengenai kedudukan Raja Rajeswari pada mata mereka. Ramai yang pernah
membaca hasil tulisannya walaupun kebanyakan responden mengaku “kurang
meminati” karya-karyanya.
Sewaktu Raja Rajeswari masih bersama Kavyan (1999–2003), dia berpeluang menyertai aktiviti
bahasa dan sastera melibatkan masyarakat akar umbi pelbagai kaum, agama dan
latar belakang. Akan tetapi, selepas keahliannya dalam Kavyan dilucutkan pada
tahun 2003, dia tidak menyertai mana-mana aktiviti Kavyan. Sekali gus, dia
tidak berpeluang untuk bersama-sama wakil Kavyan bertemu khalayak umum di
seluruh negara.
Hakikat di mana 86 responden mengaku “tidak pernah” bertemu
Raja Rajeswari tidak perlu dirisaukan kerana situasi itu akan membolehkan
reponden terbabit mengemukakan reaksi ikhlas berdasarkan pembacaan esei yang menjadi
topik berbincangan, tanpa dipengaruhi kesan daripada pertemuan bersemuka dengan
penulis esei berkenaan pada masa lalu. [BERSAMBUNG
– BAHAGIAN TIGA]