Bahagian awal cerpen “Anak Bunian” memiliki cangkuk naratif kerana mampu menarik minat dan perhatian saya sebagai seorang “pembaca beta”. Bukan itu sahaja, bahagian awal cerpen ini membuatkan pembaca seperti saya teruja untuk mengetahui lebih banyak maklumat mengenai orang bunian.
Walau bagaimanapun, saya tidak begitu yakin dengan maklumat tentang bunian yang dinyatakan dalam petikan cerpen ini. Bagi saya, mungkin ada maklumat yang tidak sahih dan sengaja diada-adakan untuk dijadikan perbualan orang ramai.
Pada pendapat saya, “laporan berita di akhbar” yang dimasukkan dalam cerpen ini bukan sekadar bermotif menyedapkan cerita tetapi untuk memberi keyakinan kepada para pembaca bahawa memang pernah ada kes orang hilang angkara perbuatan orang bunian.
Saya tidak menganggap tindakan watak “Saya” mencari pelbagai maklumat selepas mendengar cerita “Opah” (nenek) sebagai membazir masa. Sebaliknya, memang patut watak “Saya” cuba mencari jawapan yang benar atau fakta yang sahih mengenai orang bunian tanpa hanya bergantung kepada maklumat yang diberikan oleh nenek.
Kemungkinan besar, watak “Opah” merahsiakan sesuatu daripada watak “Saya” supaya watak “Saya” tidak mengetahui hal yang sebenar. Cerita rekaan berkaitan orang bunian pula mungkin diada-adakan untuk menutup aib pihak terbabit.
Saya percaya bahawa watak “Saya” akan terus mencari maklumat lanjut berkaitan kes-kes yang melibatkan orang bunian dan manusia. Justeru, watak itu juga akan banyak bertanya orang kampung di sekeliling mengenai asal usul ibu kandung dan “Apak” (bapa).
Saya
mengandaikan bahawa watak “Saya” akan membongkar rahsia yang sebenar di sebalik
misteri skelahirannya. Dia juga akan membuktikan bahawa kisah ibunya dihamilkan
oleh orang bunian adalah tipu helah semata-mata untuk menutup aib keluarga dan
menutup mulut orang kampung.
[Malini Lakshmi Bai lahir dan membesar
di Kuala Lumpur. Pada tahun 2012, beliau menyambung pengajian tinggi dalam jurusan
Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) Bahasa Inggeris di Universiti Tunku
Abdul Rahman (UTAR). Beliau meminati bidang kesusasteraan sejak bangku
sekolah. Pada tahun 2009, Malini mewakili sekolah dan daerah dalam beberapa
forum pelajar, pertandingan debat, dan syarahan. Kini, beliau berkerjaya
sebagai guru bahasa Inggeris dan penyelia di sebuah pusat pembelajaran bahasa. Malini
juga menggalas jawatan penolong setiausaha dalam Pertubuhan Sasterawan Kaum
India (Kavyan).
Hasil karya beliau termuat dalam antologi Lakaran
Diri (2022) dan di portal
Sastera Kavyan. Karya bahasa Inggeris pula
diterbitkan di laman Eksentrika. Tulisan beliau di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]
Baca juga reaksi mereka — [Komen M. Mahendran] – [Komen Anuradha Chelliah] – [Komen Murali Mohan] – [Komen VK Ezhilarasi] – [Komen Rushida Abdul Wahid] – [Komen Rupa Subramaniam] – [Komen Razlina Razali]
Reaksi
pembaca beta bagi “Guruji dari Jaisalmer” – [Komen Malini] – [Komen Sri Vignaraajah] – [Komen Mahendran] – [Komen Ezhilarasi] – [Komen Thivyajayanthi] – [Komen Jeffry] – [Komen Anuradha]