Apabila menonton filem
atau siri televisyen, saya suka meneliti ciri intertekstual yang terkandung di
dalamnya. Hal ini berlaku secara spontan kerana saya menonton filem bukan
sekadar untuk berhibur tetapi untuk merangsang pemikiran kreatif dan kritikal
secara yang menyeronokkan.
Filem The
Words (2012) adalah mengenai apa yang terkandung di dalam dan di luar
sebuah novel berjudul The Words.
Bagaimanapun novel berkenaan tiada apa-apa kaitan dengan autobiografi Jean-Paul
Sartre berjudul Les Mots (1963), di
mana judul itu bermakna “the words” dalam Bahasa Perancis.
Seorang pemuda (lakonan
Ben Barnes) yang baru kematian anak dan baru ditinggalkan isteri mula menulis –
menaip menggunakan mesin taip – kisah-kisah berdasarkan pengalamannya.
Manuskrip itu kemudian hilang apabila tertinggal di dalam kereta api yang
dinaiki isterinya.
Lebih 50 tahun
kemudian, manuskrip berkenaan ditemui seorang penulis muda (lakonan Bradley
Cooper) yang menaipnya semula bulat-bulat – menggunakan komputer riba – untuk
diterbitkan. Lalu, penulis asal (yang kini sudah tua; lakonan Jeremy Irons)
datang untuk memberitahu bahawa kisah dalam buku itu adalah sebenarnya apa yang
ditulisnya dan kemudian hilang.
Kisah itulah yang
secara amnya disajikan menerusi novel berjudul The Words karya seorang pengarang terkenal (lakonan Dennis Quaid)
dalam filem berjudul The Words yang
ditulis serta diarahkan oleh Brian Klugman dan Lee Sternthal. Cukup
memeningkan, bukan? Bacalah catatan penuh dalam Kumpulan Esei 2024.