tag:blogger.com,1999:blog-53048842024-03-28T07:54:45.148+08:00Uthaya Sankar SB“His works are meant for the thinking reader.” – New Straits Times, 4 July 2001Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comBlogger2908125tag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-87353649353233039922024-03-19T21:30:00.013+08:002024-03-20T09:57:25.568+08:00Pertandingan Menulis Ulasan Buku Dewi PertiwiPengenalan
Buku Dewi
Pertiwi (2024) ialah kumpulan esei (rencana, makalah)
ketiga saya; selepas Malaiur Manikam (2015), Mandala
Bicara (2016), dan Suvarna Bhumi (2022). Buku ini
meneruskan tradisi mengetengahkan pelbagai isu dan topik yang mungkin dianggap “sensitif”
tetapi amat wajar dibincangkan demi percambahan minda dalam kalangan Bangsa Malaysia yang menghargai ilmu.
Menulis UlasanUthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-41475355795083406102024-03-11T23:45:00.027+08:002024-03-11T23:46:25.171+08:00Sempena Ulang Tahun Kedua “Hina Nabi”Tarikh 11 April 2024
menandakan genap dua tahun sejak insiden saya ditangkap polis dari Bukit Aman
dan saya terpaksa bermalam di lokap IPD Dang Wangi, Kuala Lumpur — [kisah penuh di sini].
Untuk
makluman, kes itu “masih dalam siasatan” dan saya belum dibicarakan di
mahkamah, apatah lagi disabitkan kesalahan “hina nabi” seperti dituduh. Sementara
itu, saya sudah “selamat tinggal”kan islam pada 12Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-61169320118130253772024-02-25T12:00:00.004+08:002024-02-25T12:05:19.760+08:00Kemalangan Yang Konon “Tidak Berlaku”Pada 26 Februari 1994,
sekitar 12:30 tengah hari, saya dilanggar sebuah kereta (SA900F, Alfa Romeo, merah) yang terbabas di
lebuh raya.
Akibatnya,
saya mengalami kecacatan kekal (wrist drop) pada tangan kiri—walaupun ramai tidak perasan.
Saya juga terpaksa mengulangi setahun pengajian di Universiti Malaya.
Mahkamah pada
1999 memutuskan “tiada bukti kemalangan itu berlaku”—walaupun abang Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-62664388260076134762024-02-19T12:15:00.010+08:002024-03-17T13:26:57.399+08:00Temasya Bahasa di KuilPengenalan
Projek Komuniti Kavyan di Aulong Lama, Taiping dimulakan
pada tahun 2016 – maklumat di sini. Akibat penularan
wabak Covid-19 pada awal tahun 2020,
aktiviti secara bersemuka tidak dapat diteruskan.
Dalam usaha
menyediakan ruang aktiviti dan program bahasa, sastera, seni, dan budaya
berasaskan Bahasa Malaysia bagi penduduk sekitar Taiping, Perak,
Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-40119202332810105902024-02-07T00:00:00.022+08:002024-02-07T00:10:36.951+08:00Sesi Bicara Dewi PertiwiSesi ini
diatur khusus untuk rakan-rakan yang sudah memiliki kumpulan esei Dewi
Pertiwi (2024). Sesiapa yang belum membeli dan membaca buku
ini tidak dibenarkan menyertai sesi tertutup ini.
Tarikh: 15 Februari 2024 (Khamis)
Masa: 9.00 – 10.00 malam [Waktu Kavyan]
Pelantar: Google
Meet
Bahasa pengantar: Bahasa Malaysia
Tarikh tutup: 14 Februari 2024 (9:00 malam)
Gerak kerja Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-80171590218615913832024-02-03T09:30:00.007+08:002024-03-18T19:32:02.418+08:00Kempen Sumbangan Buku Untuk SJKTPengenalan
Pada masa
sekarang, terdapat 530 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di seluruh
negara, di mana lebih 130 buah terdapat di negeri Perak manakala hampir 100
buah lagi di negeri Selangor. Buat masa ini juga, sekitar 45% kanak-kanak kaum
India dilaporkan belajar di SJKT manakala selebihnya (55%) di Sekolah
Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), dan sebagainya. Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-58711002899342949552024-01-11T22:00:00.024+08:002024-01-19T19:07:08.835+08:00Mengulas Cereka GulujiSaya (Uthaya Sankar SB) sedang mencari sukarelawan
untuk membaca dan mengulas salah satu
cereka berkaitan watak Guluji:
1 - “Cerita Guluji Tentang Asal Usul Bumi”
2 - “Menghadiri Ceramah Khas Datuk Guluji”
3 - “Datuk Guluji dan Para Dewa”
4 - “Kisah Guluji Bertemu Dewa Indra”
Harap
maklum bahawa kisah-kisah cereka ini adalah sebahagian siri tulisan mengenai kultus (cult) dan ajaran sesat (Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-18725704684226336872024-01-07T10:30:00.043+08:002024-02-04T11:29:23.012+08:00Bicara di Anak Baba – 3 Februari 2024Pengenalan
Acara “Baca @ Anak Baba” [Siri 1] diadakan buat julung
kali pada 5 Ogos 2023 dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan—Maklumat [di sini] dan foto [di sini].
Sambutan semakin bertambah bagai acara “Baca di Anak Baba” [Siri 2]
pada 2 September 2023—Maklumat [di sini] dan foto [di sini].
Acara “Baca di Anak Baba” [Siri 3] pada 7 Oktober 2023 juga
mendapat sambutan orang ramai—Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-24178330509363347602024-01-05T22:30:00.028+08:002024-01-08T08:07:27.776+08:00Reaksi Anak Bunian – Razlina RazaliSaya tertarik apabila watak “Saya”
dalam cerpen “Anak Bunian” mengatakan
bahawa dia adalah anak bunian kerana saya menjangkakan akan ada unsur-unsur “misteri
nusantara” dalam cerpen ini. Namun begitu, cerita Opah (nenek) tentang Emak
yang tiba-tiba hilang apabila didapati mengandung semasa berumur 15 tahun,
membuatkan saya ragu-ragu tentang cerita anak bunian ini.
Mungkinkah Opah hanya Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-86568926472046414112024-01-05T22:00:00.025+08:002024-01-08T08:07:58.307+08:00Reaksi Anak Bunian – Malini Lakshmi BaiBahagian
awal cerpen “Anak Bunian” memiliki cangkuk naratif kerana mampu menarik
minat dan perhatian saya sebagai seorang “pembaca beta”.
Bukan itu sahaja, bahagian awal cerpen ini membuatkan pembaca seperti saya
teruja untuk mengetahui lebih banyak maklumat mengenai orang bunian.
Walau
bagaimanapun, saya tidak begitu yakin dengan maklumat tentang bunian yang
dinyatakan dalam petikan cerpen ini.Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-32330639324375062452024-01-05T21:30:00.023+08:002024-01-08T08:08:24.892+08:00Reaksi Anak Bunian – Rupa SubramaniamBahagian awal cerpen “Anak Bunian” memiliki cangkuk naratif iaitu kemampuan menarik
minat saya sebagai “pembaca beta”
untuk meneruskan pembacaan.
Selalunya, cerita yang saya dengar mengenai orang
bunian ialah apabila ada orang yang sesat di hutan dikatakan diculik oleh orang
halus itu. Permulaan cerita ini berbeza kerana kelahiran seorang anak kacukan
bunian dan manusia memang pelik. Saya ingin Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-53030047050390734772024-01-05T21:00:00.020+08:002024-01-08T08:08:46.903+08:00Reaksi Anak Bunian – Rushida Abdul WahidBahagian awal cerpen “Anak Bunian” gagal menarik perhatian
saya. Ceritanya mendatar dan tiada unsur saspens atau sesuatu yang boleh
membuatkan “pembaca beta”
seperti saya tertanya-tanya apa sebabnya sesuatu hal berlaku. Malah, tidak
timbul perasaan tidak sabar untuk mengetahui kisah selanjutnya.
Pelbagai
maklumat tentang bunian sebagaimana dinyatakan dalam cerpen ini juga kurang
meyakinkan saya Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-72199920036805565832024-01-05T20:30:00.023+08:002024-01-08T08:09:07.686+08:00Reaksi Anak Bunian – VK Ezhilarasi VelauthamBahagian awal menarik. Saya ingin
terus membaca cerpen “Anak Bunian” untuk
mengetahui lebih banyak maklumat tentang bunian. Hal ini kerana perkara berkaitan
orang halus atau bunian agak baharu bagi saya. Maka, timbul perasaan ingin tahu
mengenai bunian. Apa yang saya tahu, nama bunian atau disebut elf dalam bahasa Inggeris kerap dikaitkan
dengan Santa Claus dan hadiah Krismas.
Pelbagai maklumat Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-65721604995662614212024-01-05T20:00:00.024+08:002024-01-08T08:09:32.476+08:00Reaksi Anak Bunian – Murali MohanBahagian awal cerpen “Anak Bunian” menarik
minat saya untuk membaca. Sebelum itu, tajuk cerpen itu sendiri sudah berjaya
menarik minat saya sebagai seorang “pembaca beta”.
Unsur saspens bagaimana watak utama (“Saya”) menjadi anak bunian menjadi
persoalan dalam diri saya untuk meneruskan pembacaan cerpen ini.
Saya pernah membaca cerita tentang
bunian dalam koleksi cerita hantu seperti True
Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-38159269299964132412024-01-05T19:30:00.027+08:002024-01-08T08:09:54.999+08:00Reaksi Anak Bunian – Anuradha ChelliahSaya sebenarnya kurang
berminat membaca cerita-cerita sebegini, namun saya rasa cerpen “Anak Bunian” ada sesuatu (cangkuk naratif) yang dapat menarik
minat pembaca. Sebagai seorang “pembaca beta”, saya tertarik apabila watak
Opah (nenek) memberitahu cucunya (“Saya”) yang dia sebenarnya anak bunian. Agak
pelik bagi saya. Ini yang membuatkan saya mahu meneruskan pembacaan – Bagaimana
cucunya boleh Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-60678316137106044102024-01-05T19:00:00.025+08:002024-01-08T08:10:16.517+08:00Reaksi Anak Bunian – M. MahendranApabila saya baca tajuk cerpen “Anak Bunian” pun sudah menarik minat
untuk teruskan pembacaan. Kisah-kisah tentang orang bunian sudah saya baca
sejak sekolah rendah lagi. Sebagai “pembaca beta”,
timbul pertanyaan dalam diri, Uthaya Sankar SB akan tulis apa tentang orang bunian ini? Sedangkan kisah tentang orang bunian
dan alam bunian masih misteri hingga kini.
Watak “Saya” dalam cerpen ini
Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-2331042195818048062023-12-31T23:00:00.026+08:002024-01-03T08:32:03.790+08:00Reaksi Pembaca Beta – Anuradha ChelliahSaya rasa bahagian awal
cerpen “Guruji dari Jaisalmer” agak
berbeza dengan cerpen-cerpen Uthaya Sankar SB yang pernah saya baca
sebelum ini. Bahagian awal cerpen ini, yang saya baca sebagai “pembaca beta”, umpama membaca kisah sejarah atau kisah
kehidupan seorang individu terkenal pada suatu masa dahulu. Sememangnya agak
unik untuk mengetahui dan membaca konon-kononnya kisah seorang guruji yang Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-66672206082969612232023-12-31T22:00:00.019+08:002024-01-19T20:31:16.982+08:00Reaksi Pembaca Beta – Jeffry Solomon VictorPada pendapat saya sebagai seorang
“pembaca beta”, petikan awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” tidak begitu
menarik. Teks ini agak serius. Ada pula perkataan yang saya kurang faham. Saya terpaksa
membaca perenggan awal beberapa kali sebelum memahaminya. Saya lebih suka
membaca cerita lucu, romantik, dan mudah.
Pada masa sama, saya tidak sedar
bahawa langsung tidak ada dialog pada petikan Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-6168386477589622922023-12-31T21:00:00.021+08:002024-01-19T20:31:30.279+08:00Reaksi Pembaca Beta – Thivyajayanthi NairBahagian awal, iaitu
beberapa perenggan awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” mendapat perhatian saya apabila
penulis (Uthaya Sankar SB) memulakan dengan penerangan
tentang watak utama (“Saya”) iaitu seorang pengikut Prashamsaneeji yang
bersemangat. Paparan ini membuatkan saya berfikir bagaimana guruji akan mempengaruhi kehidupan watak
ini seterusnya.
Kekurangan dialog
tidak pula Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-58457264754408697392023-12-31T20:00:00.023+08:002024-01-19T20:31:41.991+08:00Reaksi Pembaca Beta – VK Ezhilarasi VelauthamSaya berpeluang membaca
bahagian awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” sebagai salah seorang “pembaca beta”. Cerpen ini berbentuk biografi, jadi saya tidak mengharapkan
pengenalan yang menarik. Saya lebih memikirkan tentang apakah cerita sebenar di
sebalik kisah ini dan adakah seseorang guruji
palsu disindir menerusi karya ini? Saya juga rasa olahan bahagian pengenalan (beberapa
perengganUthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-65849136258147782672023-12-31T19:00:00.023+08:002024-01-03T08:32:51.660+08:00Reaksi Pembaca Beta – M. MahendranPembacaan pada peringkat awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” adalah seperti membaca tentang perihal
seorang Guru agama dari India yang
sungguh berpengaruh. Oleh kerana saya tidak pernah membaca atau mendengar
tentang Prashamsaneeji, jadi timbul rasa ingin tahu lebih lanjut kisah guruji ini.
Dalam 3 halaman awal cerpen ini yang saya baca sebagai “pembaca beta”, tidak ada sebarang dialog.
Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-27587298389432189942023-12-31T18:00:00.023+08:002024-01-19T20:32:01.984+08:00Reaksi Pembaca Beta – Sri VignaraajahWalaupun
bahagian awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” mungkin
tidak menarik untuk segelintir pembaca, saya rasa bahagian tersebut penting
untuk memberikan konteks yang cukup kepada pembaca untuk memahami cerita selanjutnya.
Bahagian awal cerpen ini memberikan saya maklumat latar belakang watak
Prashamsaneeji, maka saya cadangkan bahagian ini dikekalkan seadanya.
Walaupun
tiada dialog pada Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-3254532735362520592023-12-31T17:00:00.024+08:002024-01-19T20:32:13.828+08:00Reaksi Pembaca Beta – Malini Lakshmi BaiPada
pendapat saya, bahagian
awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” telah pun
memberikan idea yang cukup menarik mengenai watak Prashamsaneeji dan mempunyai cangkuk naratif yang cukup bagus untuk menarik
perhatian pembaca.
Memang
tidak ada langsung sebarang dialog pada petikan yang saya baca sebagai “pembaca beta”. Namun begitu, bagi saya,
dialog tidak semestinya perlu ada dalam sesebuah Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-43440533307159365092023-12-30T12:15:00.034+08:002024-01-05T22:37:44.363+08:00Reaksi Pembaca Beta: Anak BunianSaya mencari sukarelawan
untuk menjadi pembaca beta (beta reader) bagi petikan sebuah
cerpen baharu berjudul “Anak Bunian”.
Harap
maklum bahawa cerpen ini berkaitan orang bunian atau orang halus dalam budaya
Melayu. Sesiapa yang mungkin berasa kurang selesa dengan topik seperti ini sudah dinasihati supaya tidak menawarkan diri menjadi pembaca beta. Penyertaan adalah secara sukarela, Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5304884.post-11463057734929913712023-12-25T19:30:00.033+08:002024-01-03T20:03:18.674+08:00Reaksi Pembaca Beta: Guruji dari JaisalmerSaya mencari sukarelawan
untuk menjadi pembaca beta (beta reader)
bagi petikan sebuah cerpen baharu berjudul “Guruji dari Jaisalmer”.
Harap
maklum bahawa cerpen ini berkaitan ajaran/amalan dalam komuniti India beragama Hindu. Sesiapa yang mungkin berasa kurang selesa dengan topik
seperti ini sudah dinasihati supaya tidak menawarkan diri menjadi pembaca beta. Penyertaan adalah secara Uthaya Sankar SBhttp://www.blogger.com/profile/18369076782173406425noreply@blogger.com