21 Apr 2010

Label pada Dahi

Semasa dijemput menyampaikan kertas kerja di Universiti Sains Malaysia (USM) pada November 1998, saya menegur tindakan pengerusi majlis memperkenalkan saya sebagai “Penulis Tamil”. Saya melakukan pembetulan dengan membuat kenyataan bahawa saya adalah sasterawan Malaysia yang menulis dalam Bahasa Malaysia.
..

Semasa mengikuti Simposium Penulis Pelbagai Kaum di Perlis pada Ogos 2002, saya turut menegur sikap beberapa pengkaji sastera kebangsaan yang mengklasifikasi golongan sasterawan seperti saya sebagai “Penulis Tamil” dan/atau “Penulis Bukan Melayu”.

..

Saya sentiasa berusaha membetulkan kesilapan yang timbul dalam melabelkan golongan penulis seperti saya. Mungkin sahaja saya sendirian dalam melakukan pembetulan ini. Atau mungkin saya menerima sokongan daripada penulis lain.

..

Sila KLIK DI SINI untuk membaca cacatan penuh sebelum mengemukakan pandangan saudara dalam hal ini.